CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, December 6, 2008

Isteri Kedua???

Kelebihan jadi isteri kedua:
1) Mempunyai lebih masa untuk bersama anak-anak @ kawan-kawan
2) Tidak perlu menyediakan keperluan suami tiap-tiap hari


Kekurangan jadi isteri kedua:
1) Suami xselalu ade disisi waktu kita memerlukan
2) Kemungkinan cemburu - Sebab kena berkongsi suami


-> Bagi yg gadis-gadis yg belum kawin : ape pendapat anda kalau anda diproposed as to be a 2nd wife?
-> Bagi wanita yg dah kawin, ape pendapat anda tentang isu ini?
-> Bagi suami @ lelaki yg belum kawin, ade nasihat atau pendapat pada gadis-gadis yg diproposed ini?


p/s: tidak berkaitan dengan saya..

38 yg best.. :):

hidayah | salim said...

hmm...bg saya lah kan akak, sy akan mengelak terus dari menjadi isteri kedua..ramai lagi lelaki atas muka bumi ni..cuba kta byangkan kalo kita yg berada di tempat wife lelaki tu, sakit kan..even nk berkongsi kekasih pon dh terlalu perit, nikan berkongsi suami..biarlah dia mampu atau x, itu soal kedua..

tu pendapat saya n itu yg sy nk elakkan..

Solehah Muhammad said...

fakta & kenyataan sekarang adalah perempuan lebih ramai dri lelaki. kalau tak silap sy dah 3:1. kita sekarang dah ada di akhir zaman, dan mungkin penghujung nanti akan menjadi 4:1. dan itulah hikmah di jadikan hukum poligami. lelaki boleh bernikah dengan 4 orang perempuan dengan SYARAT ADIL. adil adalah tidak menzalimi, bukan sama rata. kalau kita sebagai isteri pertama tidak akan pernah redha / mengharamkan suami kita nikah lagi, makan banyak lah fitnah dunia yg akan berlaku. pertama, kemungkinan suami kita akan berbuat maksiat di belakang kita. k2, kemungkinan perempuan2 yg sebenranya mendapat jatah menjadi isteri k2 tetapi sebab di persulit urusan nya kemungkinan akan terjadi maksiat juga.jadi sebagai mukmin di mana tanggungjawab kita meliaht maksiat bermaharaja lela.mungkin kita mampu lega kalau bukan terjadi kepada keluarga kita,namun kalau allah timpakan hal itu kpd keluarga kita.bagaimana..? allahu a'lam

Witty Angel said...

Big NO No to poligami..

1. suami xkan berlaku adil.xkan...mane ade orang adil dlm dunia ni.
2.suami mesti akan lebihkan either one...
3.suami akan ade big probability nak kawen 3-4
4. sume mende kene share ngan 2nd wife..nanti xpasal2 dapat sexually transmitted disease..nak2 2nd wife tu mmg dulu perempuan simpanan yang dh banyak kali ade affair..huhu..
5. memangggg xnak poligami..cintalah kat sorang je..xyah la banyak2...sorang isteri pon kadang2 dh tak terjaga..nikan nak kwen ramai2..huhu..anak tah ke mane nanti...
6. hati yang terluka xkan sembuh sampai bile2...merana hidup dengan hati terluka ni...huhu

Unknown said...

pergh~~ ingatke cik Farah Volenteer nk jd istri kedua... errkk!! @_@"...just joking...

bg ejam la kan...hurmmm...
ekekeke...


ntah la xtaw nk ckp ape... xde pengalaman beristri... @_@"

ape2 pun...sokong ape yg miss Witty Angel ckp...yang no 5..."sorang istri pun da x terjaga...nie kan pulak nk 7-8 istri..." hehehehe...

Cikgu Kool said...

Bagi lelaki yang dah kawin...takder bleh kasik comment ker?

Adeh...

Meooo Comicore Club said...

lebih baik kawin 2 daripada ada girlfrend sulit.

izanazuani said...

Kaum Adam kebanyakkan setuju dengan pendapat berkahwin lebih drpd satu. Tapi hanya satu drpd sejuta saja yg mampu berlaku adil dengan isteri-isteri mereka. Janganlah dinafikan hal ketidakadilan ini.

Manusia tidak akan pandai puas. Bila sudah dpt sofa yg cantik & mahal, tidak lama kemudian akan timbul pula nafsu mau membeli yang baru, berkualiti & lebih mahal. Sebab apa? Katanya ada duit lebih sikit, apa salahnya... Atau bila sudah sedikit senang mulalah perangai mau menunjuk-nunjuk, bosan dengan yang lama atau yang lama sudah terlalu buruk serta tidak menarik.

Namun, tidak pernahkah terfikir, sebelum ini, sofa lama itu juga dibeli dengan harga yang mahal, dulu pernah dipuja, disayang hingga hendak duduk pun perlu menyusun cara. Sepanjang kehidupan sofa buruk itulah yang berkhidmat sebagai tempat untuk merehatkan badan, berbincang ketika suka & duka, semasa jatuh & bangunnya. Jadi kenapa perlu dibuang begitu saja?

Mangikut statistik, pada tahun 2010, dianggarkan bahawa jumlah penduduk mengikut jantina di Sabah ialah: Lelaki - 1,682,747 dan perempuan - 1,589,174. Bermakna jantina lelaki melebihi 93,573 drpd perempuan. Begitu juga dengan negeri-negeri lain. Jadi isu statistik tidak timbul. Malah Menteri dalam Kementerian Wanita, Keluarga & Pembangunan Komuniti, Datuk Sharizat Abdul Jalil pernah menyatakan statistik ini melalui satu siaran langsung di tv.

Terlalu banyak contoh yang kita dapat lihat sendiri, melalui media massa mengenai masalah ini. Apabila suami beristeri dua, tiga atau empat sukar untuk bersikap adil. Yang menjadi mangsa adalah isteri dan anak-anak.

Jadi nasihat saya, fikir-fikirkanlah sebelum bertindak. Jika berkahwin lagi atau menjadi 'isteri kedua' adalah satu keputusan yang terakhir untuk menyelesaikan masalah, fikirkan kemampuan, buat perancangan, bersedia dari segi fizikal dan mental.

Berkahwin mmg dituntut agama, namun ia bukan semudah yang disangka, bukan seindah seperti dalam wayang, perlukan banyak pengorbanan, masa dan tenaga.

Fikirkanlah dan dptkan nasihat dr yg pakar.

Anonymous said...

jadi isteri kedua ni tak best.. sbb, kalo si suami da ade anak-anak yg da besar panjang.. anak-anak isteri pertama mesti tak suke dgn isteri kedua bapak dorang.. tak best.. huhuhu.. based on my real experience..

Luth Textile said...

bagi Luth la,
bijak lah bila membuat pilihan,
sekarang nih, orang kalau boleh nak kawen hanya sekali, dan mahu kebahagiaan berkekalan bila dah bersama..

So, kepada gadis yang hendak dimadukan, fikirlah.. Jangan jadi perosak rumah tangga orang lain..
cuba bayangkan jika diri anda menjadi isteri tua/pertama.. gimana perasaan anda..
itu sahaja.. nanti luth komen lain..

Teja Suraya said...

TAK NAK!!
kalau boleh..mmg xnak..perit dan kesian kepada isteri pertama dan anak2...
dan..menjadi isteri kedua ni mmg xbest..terpaksa berkongsi kasih suami..waa..
sekali lagi..TAK NAK!!!!(erkk..maaf..TERemo)

Princess :) said...

takk mahuuu.. tp kan.. kalo Allah dah tentukan itu takdir kita.. nak bt mcmana kan.. tp jgn sampai kita jadi kekasih ker dua sudah :p

Farah Azura Shargawi said...

Daddy.. sori farah termiss 1 status.. uhuhu.. buleh jugak kmen.. ape2 status pun anda, komen anda amat2lah dialu2kan..

Farah Azura Shargawi said...

Trimas sume..


Macam2 komen,kan.. ni sebab kita ni hidup bermasyarakat.. tp kalu kita pegang yg agama kita nak, Poligami dihalalkan, malah amat dituntut sekiranya pada masa 2 poligami boleh mengelakkan daripada berlakunya maksiat dan dosa2 antara lelaki dan wanita..

Bukan nak memandai tp kalu ikut n dengar ustaz2 ajar, dia cakap g2 n tanye 'sape kita nak tolak2 n halang2 hukum yg Allah tetapkan?' saya pikir2, mmm...betul jugak.. selama ni saya asyik nak menolak je.. xnak bermadu la, xnak jadi isteri kedua la.. kita manusia ni mana la ade kuasa nak menolak qada' dan qadarNya.. kita ni hamba je kat cni.. diuji dengan harta, keimanan, kehidupan.. nak tengok kita mampu ke x mengharungi segala dugaanNya..

Tp kalau kita xmampu, Allah xkan uji kita. Dia xkejam.. Allah xkejam..

Saya xnak jugak kalu dipikir hidup bermadu ni.. uhuhu.. tp sekarang ni, terima & redha je seadanya sebab setiap perancangan Allah itu adalah yg terbaik & mempuyai hikmahnye yg kita kadang2 xtahu & xperasan..

Bonekahati said...

Salamz..
Bagi sy sebaiknya elakkan dr menjadi isteri kedua. Dlm soal kawin dua ni kita tak boleh salahkan lelaki semata2. Bagi lelaki, berkahwin dua adalah satu bonus bagi mereka. kalau takde perempuan yg hegeh2 nak kat si suami tu tentu perkahwinan kedua tidak akan terjadi. Lagipun bukannya seronok sgt jadi isteri kedua. mereka terpaksa berkorban byk perkara. Sebenarnya poligami ni indah kabar jer dr rupa.... lebih2 lagi dapat suami yg tidak adil dr segi nafkah zahir dan batin. lagipun suami tu bukan malaikat nak kotakan semua keperluan isteri2 dia. Walaupun perempuan sekarang ni byk dah melimpahi tebing, tapi pikir2 kan lah. buat pertimbangan yg sewajarnya jgn esok bila dah kawin dgn laki org byk masalah pula. Waktu tu dah tak dapek den nak nolong...!

Farah Azura Shargawi said...

En Luth, bagi perempuan yg meredhai suaminya kawin lain dgn penuh keikhlasan, Allah janjkannya payung emas diakhirat nanti..

xsemua isteri refused tuk dimadukan.. ade yg memandang sgt jauh, yakni nak yg ganjaran akhirat..

xsemestinya suami nak kawin lain bermakna kasih dah kurang taupun khidmat kita dah xdiperlukan dah.. tp mgkin atas dasar2 @ sebab2 yg lain.. mgkin menelakkan daripada berlakunya maksiat dll lagi..

Ahhh... farah dah open minded skit dah skrg.. kalau dulu, mmg xnak n xkan lgsung jadi isteri kedua atau xkan benarkan suami kawin lain.. skrg barula mengerti skit.. hehe..

Bonekahati said...

Farah ni dah kawin ker belum ?
kalau dah kawin isteri pertama atau kedua atau ketiga atau keempat?

Kalau belum kawin..., nak jadi isteri no berapa? Nak jadi isteri pertama? kedua? ketiga? @ keempat...?

Sebenarnya hidup bermadu pun elok bangat. Bagi tanggungjawab lebih kat suami2. Waktu muda ni tak kesahlah nak buat giliran.. Tapi bila dah tua esok suami2 belum tentu laratnya.

Ingat tanggungjawab kena tunaikan sampai hujung nyawa..wahai lelaki2 amalan anda tetap dikira walaupun dah tua tau. jgn esok2 dah tua tak larat, abaikan isteri2 anda. Akhirat nanti senget bahu sebelah.

Eloklah kalau farah dah open minded dlm perkara ni...sekurangnya kalau ditakdirkan bermadu farah dah sedia dgn apa2 kemungkinan.


p/s: KiTTuN tak rela dimadu....!

angelycious said...

umm.. to me la, if ade owg propose soh jadik madu mmg jay tolak mentah2 tanpa berfikir! no way man!
But if jay bini first, i will only share my husband with my friends.. bff je.. itupn kalo la ade yg tsangkut kt my hubby tu.. owg len clae trime lor.. tak rela you..

ZARA MUSTAFA said...

kalo saya la, saya taknak..jadi isteri p'tama, kedua, ketiga @ empat, kalo da bermadu ttp pahit. tapi kalau dah takdir, saya redha.. mesti ada hikmahnya kan sbb Islam pun tak melarang..tp, sy lebih rela jadi isteri pertama..

Cinderella said...

salam

mmg x nk jadi 2nd wife
coz x sngop idop slame-lamenye dgn memendam rse.yela, wanita mane yg sngop tgok/ bygkn hubby sndri bermesra ngn wanita lain, walaupn wanita tu halal untuk die

lagipn, zaman skrg nak cari lelaki yg berlaku adil tu mmg ssh.even die bleyh adil dr segi harta benda dan masa, tp mcm mne plak kseh syg. bleyh ke die syg same rata?

Dr Zek said...

my comment....no comment!

nanchan said...

ehem...

kalo sisuami mampu..
1.berlaku adil
2.sensitif terhadap pasangan

semuanya akan ok..

tapi kalo x..
harus diceraikan salah satunyer..
atau berusehe untuk memperbaiki

HR said...

prempuan dah ramai jah~ nak buek cano tu.. xdapek den nak nolong sorang2.. kalo dpt bini sorg mcm rimau ado ati laie nak nikah daro anak pak kassim.. kuekkan iman kek dado dlu jang, ado ati nak nikah duo.. nak sampai ompat tu dah melompat2 agaknyo di beuk hah.. sapo yang lom poie laie kursus kawen sila la poie.. xkiro la daro ko jang ko xsmestinya nak kawen baru nak poie.. tanyo ustat..



banyak statistik & nombor dlm comment ni..

jgn marah eh..

Mia said...

saya memang tak setuju jadi yg kedua.. I am the priority of all mankind..

Farah Azura Shargawi said...

sume cam tanak n tak sanggup je jadi 2nd wife, kan.. emm.. farah pu.. tp 2 lah.. kalu dah lagu 2, nak wat cane.. redha jelah.. uhuhuhu..

Chunk : mengelak is da best.. betul 2.. akak setuju..

Ummu Solehah : ohhh... nauzubillah.. moga2 yg baik2 utk kita & keluarga kita..

witty : dik comel, jgn diingat yg dah belalu..yg pahit2 2, letak tepi.. pengalaman yg baik jadikan kenangan.. yg buruk & pahit 2 tinggalkanlah kat blkang2.. kita bukak lembaran baru.. selagi kita duk ingat pahit pahit pahit, dia akay stay pahit.. lepaskan je yg pahit 2.. akak g2 je.. hidup ni senang kalu kita senangkan nya..

ejump : adeplak bini smpai 7-8 oram.. ingat kucim ke ape ni? hehehe..

daddy : anytime leh coment..

meo188 : saya bersetuju dgn anda.. tp yg pompuan yg biasenye akan jadi mangsa keadaan.. maksudnye isteri sediaada terpaksa idup bermadu disebabken suaminye berperasaan pada org lain.. andai kata isterinya itu mmg mmpunyai kekurangan yg dia xnak berubah, xpela nak kawin lain pun.. tp kalu dia isteri yg baik n sempurna.. cian la kat dia.. uhuhu..

izan : akak, cth sofa 2 amat menarik kak.. n tanyela pade sesape pun, mesti depa setuju.. secara logiknye lah.. tp ade gak segelintirnye yg ok n maintain ngn sofa pertama.. uhuhu..

nas-at-work : based on ur own experience ekk.. erkkk..cam2 ke? xbstnye.. uhuhu..

Luth : da kawen lum? ehehe.. ops.. lupe lak.. bakal,kan? uhuhu..lupa dah status en luth kite ni.. rasenye tul dah.. yg share blog ngn awexs 2.. hehe.. romantic g2..
p/s : maaf kalu salah.. nati farah cfim balik :)

TUN TeJa : Teringat saya dulu2.. selalu emo camni.. skrg da ok kit wpun stil xbe nak ok.. :(

Tania : such a gud girl.. mm..betul 2.. jgn smpai jadi gf kedua dah..

Kittun: farah blum kawin.. just nak share ngn kwn2 n bloggers sal isu ni.. panas upenye isu ni..

BAYBIE : cinta xkenal siapa syg.. time ni kita mmg leh cakap xnak.. tp bila dah terjatuh cinta? haaaa... baru taw.. akak kalu terpaksa bermadu, xsggup bermadu ngn kwn2.. mmg xsanggup..

Zahirah : mmg.. akak setuju 2..

cinderella : mmmm...

Dr Zek : xnak comment g2..

NAnchan : oooo...

DFET : ehehehhe... anda ini..

Mia : kalu kita baik n bagus, kita akan dapat yg baik n bagus gak.. sepadan ngn kita..

~Siti Nur Hawa M_S~ said...

Ya Allah..
cam sedihnye farah kalo camtu..
tp kalau dah ditakdirkan redha kot...
Ya Allah takutnye lahai kalau camtu..
tak bersedia nak menerima n berkongsi cinta hati dengan orang lain..
:-((

Ki Kiey said...

simpang malaikat 44 nk jadi bibi 2.

aku xnk!

Farah Azura Shargawi said...

mmm... just be ourself..

Dr Zek said...

bila farah nk update blog neh...
post yg ni smua kaum pompuan x suka kan....for sure..nobody like it..zek pun sama...nk jaga bini sorang pun dh penin...huhuu...kalu org ramai bini ni mesti fening kapala...

Farah Azura Shargawi said...

hehe.. tggu dululah.. byk keje lag skrg ni.. hehe..
lgpun no point lagi sekarang ni n farah pun bukan selalu online pun..

Farah Azura Shargawi said...

ops.. pening ke nak jaga bini yg sorang, Dr Zek?? mmm...

n a r d indie winkie said...

jadi isteri kedua?? wah..topik hangat. kalo saya ek, saya mgkn benarkan. tapi biar bile dia mampu sahaja. haha.. tapi tak lepas la perasaan cemburu tu mesti ada.
nice blog jugak. hehe..

six_6pm said...

Hohoho
Aku setuju benar tuh,, hehehe..
Payung emas menanti anda di akhirat,
..Sekian makasih..

Azwani Shaari said...

As for me, kalau betul si suami nak kawen 2,3 atau 4 kerana sunnah, ikut lah sunnah dengan betul.. Rasul saw, bernikah dengan para janda utk membela nasib mereka, bukan dgn anak dara bergetah.. Kalo my future husband nak kawen dgn janda anak 10 ke, boleh la dipertimbangkan.. Kalo ngn anak dara muda bergetah, hahahah lu pikir la sendiri :D

Witty Angel said...

hehe akak..nak lupekan tu yang susah..i can forgive people's mistakes easily but i wont never forget it..=(..

Hanisumayyah said...

Allah halalkan poligami mesti ada hikmahnya dan Allah tahu wanita mampu menempuhnya, dan Allah pun sediakan ganjaran bagu yang sanggup bermadu...

Saya isteri kedua...alhamdulillah takdelah ujiannya seberat mana, apa yang ditulis kebaikan bermadu tu sebenarnya banyak lagi...tak cuba tak tahu...

Farah Azura Shargawi said...

Nard : 100% agreed with u.. same with me lahhh...

six_6pm : kan? besar ganjaran dia 2.. tp kalu kita xmampu Allah xkan bagi kat kita..

Azwani : hehehe.. gud opinion.. tp masalahnye skrg ni, xsama dgn dulu.. tgk je nisbah kaum wanita n kaum lelaki sekarang ni.. tgk jugak berapa ramai bilangan perempuan yg belum bkawin berbanding dengan lelaki yg dah bekawin, even yg belum kawin pun xramai sgt.. dah ler segelintirnye bermasalah.. s camane nak sara anak dara org? janda2 anak ramai biasanye sanggup jaga anak sendiri je skrg ni, bejaya jugak diaorg (kebanyakan yg farah jumpe).. asalkan ade keberkatan.. kekadang org kita skrg ni bila ayah dah meninggal, anak2 xbagi mak dia kawin lagi n mak dia pun kekadang 2 xnak kawin jugak kalu dia rasa mampu, lagipun dia takut effect perkembangan anak2 dgn kehadiran ayah baru.. thats my opinion la..

Witty angel : dik, kita akan nampak lagi muda sebenarnye kalu kita memaafkan org yg buat salah kat kita.amalkan tiap malam b4 tdo.. Datuk Dr Fadhilah Kamsah cakap.. tp akak pun kekadang pyh gak nak maafkan org.. tp bab cintan cintun ni, senang je nak lupa.. maaf mgkin susah kit.. tp at last kena maaf n lupa agak sbb benda xelok jgn di carry.. not so gud 4 our future.. nasehat akak : cube n cube.. get it lost from our life!!! yeahhh!!!

Hanisumayyah : akak ke adik ni? xpelah, saya bahasakan saya adik lah, utk lebih menghormati anda..akak, saya memerlukan akak utk invite saya ke blog akak.. saya xtahu sal kebaikan hidup bermadu.. sebab 2 lah saya postkan entry ni.. tp rmai gak kawan blogger yg bagi input yg sgt berguna, seb cthnye KakChik, dia suggest kat saya suruh cari buku (via ym).. dia dah kenalkan 2 buku kat saya, dia share photo buku tu.. tp saya xsempat lagi nak g cari..

thanxs sume :)

HR said...

ade jgk isteri ygbg suami kawen lebih.. siap bg lesen.. tapi bila di pk2 kanlaki tu pk mcm2 plak.. lalu laki tu xjadi nk truskan.. still with her wife..
pelik tapi benar.. laki yang mampu pun tgk juga pada kemampuan..
ramai laki yg bila dah ade pengaruh,kuasa,duit bla bla.. nak tunjuk terer psang lg 1 cwgn.. if for business thats good la.. timing xbatul ni.. esok kije.. nite farah

Ir. hydir said...

beristeri 2 or poligami di benarkan dalam agama ...

kahwinilah wanita kerana 4 perkara dan pilihlah yg beragama ...

kahwinilah wanita 1 atau 2 atau 3 atau 4 dan kahwinilah satu shj jika kamu tak berlaku adil ... maka itu sebaik-baiknya...

Cinta Ilahi Cinta yg satu...
Cinta manusia melebihi cinta Ilahi ..