CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, October 30, 2008

15 Maksiat Yang Menurunkan Bala..

Daripada Ali bin Abi Thalib r.a., Rasulullah S.A.W bersabda: "Apabila ummatku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu :

1. Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu
2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan
3. Zakat dijadikan hutang
4. Suami memperturutkan kehendak isteri
5. Anak derhaka terhadap ibunya;
6. Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya
7. Ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya
8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid
9. Yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di kalangan mereka
10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya
11. Khamar (arak) sudah diminum di merata tempat
12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki)
13. Para artis-artis disanjung-sanjung
14. Muzik banyak dimainkan
15. Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat)

Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau pun mereka akan dirobah menjadi makhluk lain." (Hadith riwayat Tirmizi)


Keterangan : Dunia pada hari ini telah membuat segala apa yang telah disabdakan Rasulullah saw ini, cuma mungkin belum sampai ke peringkat akhir.


Kitab rujukan : 40 Hadith Peristiwa Akhir Zaman (Abu Ali Al-Banjari An-Nadwi) terbitan Khazanah Banjariah

12 yg best.. :):

fajridil adha said...

semua tanda tu dah ada. seram sejuk bila baca benda2 mcmni.

FaRaH said...

mmm... kan2? kita mmg tau.. tp kekadang kita leka jugak.. saya pun kekadang 2 leka gak.. maila kita sama2 mengingatkan diri msg2 n kwn2 sume.. huhu..

fajridil adha said...

klau sy tleka,awk tlg ingatkan leh x. awk kan ppuan yg baik. nak dijadikan bini xleh plak. awk dah bpunya.huhu ^_^

FaRaH said...

sama2lah kita ingat mengingati..

hahahaha... straight 4ward sgguh anda ini.. hehehe...

p/s:mane taw dah de bf lum? huhu.. memandai je ekk..

Azwani Shaari said...

Wowwww, siap org approach dlm comment tu..hehe.. Neway, thanks for the reminder :)

Dr Zek said...

farah,
kita perlu ingat mengingatkn sesama kita..if not we ar forget..all the related hadith that we need to know,then and follow it time by the time...

six_6pm said...

Aa'hh betol tu kengkawan (padahal baru je masuk skodeng2 blog org len, tp bolehlah kira kita kawan2 ea)..huhuhu..
Aku sokong je usaha murni korang..
Sedangkan orang yang ingat pun kita kena ingatkan ini kan pula orang yang pelupa..
Teruskan usaha, berusaha demi agama bangsa dan negara.
Hohoho....sekian makasih

FaRaH said...

to wani : fajridil adha is still sgle.. dia sesaje je 2.. ngade.. hehe..

to Dr Zek : mmm...betul3... setuju..

to six_6pm : no prob.. kat cni kita sume kawan..

HaZaR eL-DieN said...

uitttt!!! apo kaca gewe oghe nih?? nok keno blake paghe nih...

FaRaH said...

hahahah... my big bro was here.. huhu..

DFET said...

sangat berleluase skang mcm2 da jadi...

FaRaH said...

to dfet : kan3? mmm... huhu.. takut..